Al onze blogposts

Weg met die oranje bril

Door Esther de Grooth op 27 augustus 2019

De Duitse Bril

Een bril, ongeveer de helft van de mensen in Europa heeft er een. De Romeinen gebruikten al smaragden om hun ogen “rust te geven” bij bijziendheid. Daarna is de bril in de late middeleeuwen waarschijnlijk ontstaan in Italië, maar uiteindelijk werd in Duitsland het slijpen van glazen tot een kunst verheven. Hiermee kon de drager voor het eerst, zonder steeds zijn hoofd te draaien, scherpstellen op verschillende punten in zijn omgeving. En zo zijn we via een kleine geschiedenisles bij mijn onderwerp: Duitsland en Focus!

Wij Nederlanders zijn van oudsher handelaars: creatief, opportunistisch, early adopters, optimistisch en we bekijken de wereld met onze eigen roze oranje bril. En dat niet zonder succes. Nederlandse bedrijven worden gewaardeerd om hun innovatieve concepten en de Nederlanders om hun toegankelijke en relaxte aard. In Duitsland ligt een enorme markt voor Nederlandse bedrijven en “Holland ist cool” of “hot”…. Of zoals de Duitse rappers van 257ers in 2016 zongen “Holland ist die geilste Stadt der Welt!”

Wat kan er dan nog misgaan zou je denken? Trek je hip-Hollandse stoute schoenen aan, neem je Nederlandse vlotte babbel mee en gaan met die Wortel! Op zich is daar niets verkeerd mee en voor veel bedrijven is dat ook dé manier van starten in Duitsland. Echter, vergeet een ding niet:

Focus!

Hoe fantastisch je product ook is, hoezeer de Duitsers je leuke Nederlandse accent en toegankelijkheid waarderen en hoe goed je het ook doet in Nederland… Duitsland kent een andere zakelijke cultuur. Hij lijkt veel op de Nederlandse maar zoals altijd zit de duivel in het detail.

Wat in Nederland werkt gaat in Duitsland niet altijd op. Dus als je de stap over de grens waagt, zet dan je oranje bril even af en zet je Duitse bril op.

Kijk goed hoe de markt in elkaar zit. Is Duitsland al klaar voor je product? Wie zijn je klanten? Wie zijn de eindklanten? En waar in Duitsland zitten ze? Ga je het in Duitsland redden met een jonge vlotte verkoper net als in Nederland? Of moet er een ervaren sales professional aan de bak? Ga je werken met een eigen medewerker? Of met een partner?

Lang verhaal kort, Duitsland is anders en wees je daarvan bewust. Als je met je Nederlandse strategie de Duitse markt 1:1 gaat bewerken, haal je wellicht niet het beste uit de situatie. Wat in Nederland werkt hoeft in Duitsland niet te werken. Geregeld heb ik gezien hoe Nederlandse ondernemers de plank missloegen in Duitsland door een té Nederlandse aanpak.

Onze tip: Je hoeft echt geen Duitser te worden om succesvol te zijn en hebt zeker voordelen als “Holländer”.  Maak gebruik van je Nederlandse eigenschappen maar verplaats je in je markt, in je potentiële cliënten én in de eindklanten. Stel doelen speciaal voor Duitsland en pas je strategie daarop aan.

Wij helpen je graag bij het scherpstellen van je Duitslandvisie en het klaarstomen van je organisatie voor de Duitse markt! Wij hebben het brillenpoetsdoekje om straks helder door je Duitse bril te kunnen kijken.