Succesvol recruitment voor Duitsland begint met een scherp profiel. Opgesteld met competenties die voor de Duitse markt vereist zijn. Eerst laten we zien waarom een ‘Nederlands’ profiel niet werkt. Daarna hoe je een geschikt ‘Duits’ profiel opstelt.
De verleiding is groot om een Nederlands profiel te ‘kopiëren’ voor een in Duitsland te bezetten positie. Bijvoorbeeld voor een sales manager:
‘Een enthousiaste, gretige schoolverlater. Ervaring niet nodig; kennis kan on the job vergaard worden. Hij/zij moet zich in de eerste maanden bewijzen (lees: geld opleveren).’
Voor Nederland werkt deze benadering vaak goed. Maar voor Duitsland? Vaak juist niet. Dat komt doordat verkopen in Duitsland anders werkt dan in Nederland.
Kopen op basis van vertrouwen
In Nederland kopen we nog weleens iets omdat we de accountmanager zo’n ‘toffe peer’ vinden. Maar in Duitsland worden contracten primair afgesloten op basis van vertrouwen. En dat vertrouwen wint een accountmanager pas met:
Diepgaande kennis van het product en ervaring met het product én het verkopen binnen de branche.
Bijvoorbeeld:
Je verkoopt een technisch product. Dan wil men in Duitsland om tafel zitten met iemand die inhoudelijke én technische kennis heeft. Daar is onder andere ervaring voor nodig.
Een starter maakt dan ook meestal geen schijn van kans om met de juiste beslissers om tafel te komen. Laat staan om het benodigde vertrouwen uit te stralen om een contract te sluiten.
Kopen op basis van ervaring
Voor Duitsers is het vaak ook belangrijk om de verkoper te kennen. Het helpt dus enorm om iemand aan te nemen die jouw markt kent. En daar een groot netwerk in heeft.
Het begint met weten wat je wilt.
Heb je bovenstaande eenmaal goed in kaart? Wij maken samen met jou de vertaalslag naar wat dit betekent voor een Duitse collega. Dan kun je deze kennis combineren met je Nederlandse profielschets van de ideale kandidaat.
En dan heb je een profiel van dé kandidaat scherp en kun je gericht naar hem/haar op zoek. Je kunt dus gaan recruiten. Maar ook bij die stap heb je realiteitszin, openheid en flexibiliteit nodig. Evenals kennis van de Duitse arbeidsmarktcultuur. Hier komen wij verder in het spel. Wij kijken met je mee in hoeverre dit profiel realistisch en haalbaar is. Soms moeten we genoegen nemen met het schaap met 4 poten, maar wél met het potentieel om een vijfde poot bij te groeien.
Personeel zoeken in Duitsland is écht een vak op zich. Met een advertentie en een té Nederlandse aanpak gaat het vaak mis.
Wil je personeel in Duitsland aannemen maar zie je door de Bäume geen Wald meer? Als Duitse natives met jarenlange ervaring is dit voor ons gesneden Kuchen en helpen wij je graag. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.
Neem contact op