Verkopen in Duitsland

Wil jij succesvol verkopen in Duitsland? Dan moet je aan specifieke voorwaarden voldoen. Want zakelijk gezien? Verschillen wij behoorlijk van onze oosterburen. Doe het dan ook niet op goed geluk. Doe het op z’n Duits, met een goede dosis Nederlands enthousiasme:

Hieronder geven we je 7 geboden om je producten en diensten succesvol aan de man te brengen in Duitsland.

 

1. Bouw een gedegen netwerk op

Ken je niemand in Duitsland? Dan kom je nergens. Investeer dus in je Duitse relaties. Vanaf het moment dat je een voet over de grens zet.

 

2. Ken de Duitse markt

Waar liggen jouw kansen? Is er voldoende vraag naar jouw product? En wat verwacht de Duitse klant dan precies van je? Hoe vind én bind je Duitsers? Allemaal vragen waar je van tevoren een antwoord op moet hebben.

 

3. Ken de (lokale) zakencultuur

Met alleen ‘Sie’ zeggen, de nodige beleefdheid en afspraken goed op papier zetten, ben je er nog lang niet. Duitsers hebben eigen gewoonten en gebruiken, ook zakelijk gezien. Weet welke dat zijn, zodat je geen flater slaat. 

Wees je er ook van bewust dat er heel veel regionale verschillen zijn. Duitsland is niet overal Duitsland. Duitsers uit het diepe zuiden zijn niet te vergelijken met noorderlingen, bijvoorbeeld.

Daarnaast hebben Nederlanders een handelsgeest, waar Duitse klanten regelmatig moeite mee hebben. Maar waar Duitse aanbieders stiekem soms een beetje jaloers op zijn. 

Onze oplossingsgerichte en innovatieve aanpak, luisteren naar de behoefte van de klant en hier onze producten of diensten op aan laten sluiten: daarmee kunnen Nederlanders scoren in Duitsland. Maar pas op: dit zijn tegelijkertijd ook de grootste valkuilen. 

 

 

4. Ken de Duitse wet- en regelgeving

Waaraan moet je voldoen als je verkoopt in Duitsland? Hoe zit het met de btw? De administratieve verplichtingen? Waar moet je juridisch rekening mee houden? Ook hier zul je merken dat Duitsland in veel opzichten anders werkt dan Nederland.

Laat je voorlichten. Bereid je goed voor. Voorkom problemen later.

 

5. Zet dóór, heb geduld en investeer

Instant succes is niet gegarandeerd als je gaat verkopen in Duitsland. Maar geef niet op als het tegenzit. Want als je eenmaal de weg naar het hart van de Duitser hebt gevonden, zal ‘ie je belonen met veel vertrouwen. Een Duitse klant is er één voor de lange termijn.

Je moet dus bereid zijn door te zetten. Geduld te hebben. En te investeren in relaties en bouwen aan vertrouwen.

 

6. Spreek Duits

Ligt voor de hand. Maar geloof ons: je wint véél sneller het vertrouwen van een Duitser als je z’n moerstaal spreekt. Nederlands, Engels…zelfs als ze die talen spreken, sta je met 1-0 achter. En we verliezen niet graag van Duitsers…toch?

Daarnaast moet je de ‘figuurlijke’ taal leren spreken. Weten wat je wel en niet kunt zeggen. Wat je wel of niet moet doen. Waar je een Duitser mee wint of juist afschrikt.

 

7. Zet je Nederlandse bril af

En zet de Duitse bril op. Dat kan even voor wazig beeld zorgen. Geen nood: wij helpen je aan te passen, en het allemaal weer scherp te zien.

Maak een vrijblijvende afspraak.

Dan verkennen we jouw kansen om te verkopen in Duitsland.

 

Neem contact op