Al onze blogposts

De Duitse Liefde voor Experts

Door Esther de Grooth op 5 februari 2020

Deze blog willen we het eens hebben over de “Chefarzt”. Of eigenlijk meer, het typisch Duitse verschijnsel, dat de Chefarzt belichaamt: de Duitse liefde voor expertise en superspecialisten, niet alleen op medisch gebied: op ieder vlak. Chefarzt is eigenlijk het beste te vertalen met directeur geneesheer, maar de rol hiervan is toch nog wat anders dan in Nederland. Ben je in Duitsland particulier verzekerd dan word je uitsluitend door de Chefarzt behandeld. Als je door de Chefarzt wordt behandeld heb je dé expert en zijn risico’s voor jou (maar ook voor de verzekeraar) zo veel mogelijk uitgesloten.
Deze werkwijze zien we op veel vlakken terug in de Duitse cultuur en dus ook in het zakendoen. Dit heeft alles te maken met de hang naar “Gründlichkeit”, het vertrouwen in hiërarchische structuren, maar ook met de risicoaversie die zo kenmerkend is voor de Duitse cultuur. Wil je een product of een dienst verkopen, wil je een partnerschap aangaan met een Duits bedrijf, wil je pilot draaien of gezamenlijk aan een project werken. Toon kennis, vakmanschap en ervaring. Heb je die zelf niet? Zorg dan dat snel een vakinhoudelijke specialist mee aan tafel zit. Wanneer je als bedrijf kan aantonen dat je van A tot Z en tot in ieder detail weet waar het over gaat dan zal het gepercipieerde risico van het werken met een Nederlands/onbekend bedrijf snel zakken. Ook het meenemen van een directeur in dit soort (sales) gesprekken bereikt dit effect. Als de “Geschäftsführer” achter zijn mensen en diensten/producten staat, zijn verantwoordelijkheid neemt en de (in Duitsland gepercipieerde) risico’s aanvaardt, dan heb je het “Chefarzt” effect: de beste behandeling met zo min mogelijk risico!
Meer weten over ondernemen in Duitsland en cultuurverschillen? Download dan ons e-book.
#ondernemeninduitsland #zakencultuur #advies #recruitment #deutschlandabc #deutschlandwirkommendran #strategie